Какви са признаците на следродилната депресия?

Раждането на бебето може да предизвика смесица от силни емоции – от вълнение и радост до страх и безпокойство. Но тя може да доведе и до нещо, което не очаквате. Все по-често новите майки изпитват депресия, която обикновено включва промени в настроението, плач, тревожност и трудности със съня. Обикновено тя започва през първите два-три дни след раждането на новороденото и може да продължи до две седмици.

При някои нови майки се наблюдава по-тежка и продължителна форма на посоченото състояние, известно още като следродилна депресия. В днешната статия на „Bebeshori.bg“ предстои да научите повече по темата.

Какви са причините за следродилната депресия?

Все още няма доказана експертиза какво предизвиква следродилната депресия. Според голяма част от медицинското съсловие причината е една-единствена причина. Вероятно тя е в резултат на комбинация от физически и емоционални фактори. Важно е да знаете и да не забравяте, че следродилната депресия не се дължи на нещо, което майката прави или не прави.

Според Националния институт за психично здраве след раждането нивата на хормоните (естроген и прогестерон) в организма на жената бързо спадат. Това води до химически промени в мозъка, които могат да предизвикат промени в настроението. Освен това често нови майки изпитват затруднения да си починат след раждането. Недоспиването често би могло да доведе до симптоми на следродилна депресия, като изтощение и липса на тонус.

Какви са признаците на следродилната депресия?

Симптомите обикновено се появяват през първите няколко седмици след раждането, но могат да започнат по-рано – по време на бременността или по-късно – до една година след раждането. Признаците на следродилната депресия могат да включват:

  • Депресивно настроение или тежки промени в настроението;
  • Прекомерен плач;
  • Трудности при изграждането на връзка с бебето;
  • Отдръпване от семейството и приятелите;
  • Загуба на апетит или ядене много повече от обикновено;
  • Невъзможност за заспиване (безсъние) или прекалено много сън;
  • Огромна умора или загуба на енергия;
  • Намаляване на интереса и удоволствието от дейности, които преди са ви доставяли удоволствие;
  • Интензивна раздразнителност и гняв;
  • Страх, че не сте добра майка;
  • Безнадеждност;
  • Чувства на безполезност, срам, вина или неадекватност;
  • Намалена способност за ясно мислене, концентрация или вземане на решения;
  • Безпокойство;
  • Тежка тревожност и пристъпи на паника;
  • Мисли за нараняване на себе си или на бебето си;
  • Повтарящи се мисли за смърт или самоубийство.

Ако не се вземат мерки, следродилната депресия може да продължи много месеци или дори години. Ето защо нейното навременно е от решаващо значение.електронна винетка

Как да се справим със симптомите на следродилната депресия?

Ако вие или някой ваш познат проявява признаци на следродилна депресия, незабавно потърсете помощ. Имайте в предвид, че ако не се лекува, това състояние може сериозно да навреди на здравето на майката. Тя може да не се храни добре или да няма енергия да се грижи за детето си.

Ето нашите Топ 10 съвета за самопомощ при следродилна депресия:

  1. Разработете план за подкрепа, още докато сте бременна. Определете какви стъпки ще предприемете в случай на криза и към кого можете да се обърнете за подкрепа.
  2. Отделяйте време за себе си, за да се отпуснете и да си починете от бебето. Правете това, което ви кара да се чувствате добре и ви зарежда с вяра в себе си.
  3. Споделете това, което чувствате, с поне още един човек. Да кажете на някого може да е огромно облекчение и да ви помогне да осмислите всичко.
  4. Разчитайте на партньора си, семейството и приятелите си. Тяхната подкрепа ще изиграе важна роля за възстановяването ви. Уведомете ги как бихте искали да ви подкрепят.
  5. Направете взаимоотношенията си приоритет. Прекарването на време с тези, които обичате, увеличава количеството на „добрите“ химически процеси в мозъка ви.
  6. Почивайте си добре. Въпреки че това е трудно с новородено, добрият нощен сън може да направи чудеса с настроението и енергията ви.
  7. Направете храненето приоритет. Това, което ядете, влияе на настроението ви. Поддържайте стабилни нива на кръвната захар и се уверете, че получавате достатъчно хранителни вещества и витамини.
  8. Излизайте от къщи, защото свежият въздух ще ви се отрази добре. Това може да ви даде перспектива и време за отдих на тялото и мозъка ви.
  9. Започнете отново да извършвате физическа активност, тъй като това е изключително ефективно средство за лечение на депресия.
  10.  Присъединете се към група за майки. Успокояващо е да чуете, че други майки споделят вашите предизвикателства и че това може да бъде добър социален отдушник.

Захранване, водено от бебето. Как да му помогнете да се храни само?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Sign in

Send Message

My favorites