Захранване, водено от бебето – подходящи храни

През първата година от живота си бебето преминава през редица важни етапи: първата усмивка, първият смях, първото пълзене, първите стъпки. Наред с това бебетата усвояват и множество важни житейски умения, като например как да се хранят сами. В този процес се променя и това, с което се хранят.

Бебето постепенно преминава от пълноценно хранене с кърма или адаптирано мляко към разнообразно хранене с твърди храни. Този преход не е еднакъв за всички дечица, тъй като има различни начини за приучаване на бебетата да се хранят сами. Един от вариантите е т.нар.  метод „Захранване, водено от бебето“ или накратко „ЗВБ“, при който на бебето се позволява и се насърчава да се храни самостоятелно с твърди храни с пръсти, вместо да получава пюрета с лъжица. В днешната статия на „Bebeshori.bg“ ще ви разкажем малко повече по темата.

На какво да обърнете внимание, преди да започнете захранването?

Когато приготвяте първите храни, трябва да се съобразявате с три компонента: текстура, размер и лекота на хранене.

Текстура

Храните трябва да са достатъчно меки, за да ги смачкате между палеца и показалеца си с лек натиск. Твърди плодове и зеленчуци не са подходящи. В суров вид са вредни. Необходимо е първо да ги приготвите на пара или да ги запечете.

Размер

Размерът също е от значение, не само заради безопасността на бебето. Малко деца на възраст от 6 до 8 месеца успяват да захванат храната с палец и показалец, т.е. в началото на захранването те взимат плодовете и зеленчуците с цялата си длан. За да им е по-лесно, нарежете храни с дължината и ширината на малкия пръст на възрастен човек.

Лекота

Не забравяйте, че много храни са хлъзгави! Когато сервирате банан и авокадо, оставете част от кората, за да може бебето да я хване по-лесно.

Подходящи храни, с които да започнете захранване, водено от бебето

Дълги, лесни за хващане парчета меки сурови плодове

Чудесен вариант за първи подходящи храни са банан, праскови, много зрели круши, пъпеш и  авокадо. Не забравяйте да сервирате бананите и авокадото частично обелени, за да може бебето да ги държи по-лесно.

Яйца

Яйцата са добър източник на белтъчини, желязо и мазнини, от които бебетата се нуждаят всеки ден, и са изключително лесни за приготвяне. Бебетата могат да потапят препечен хляб във варено яйце или да похапват омлет на лентички.

Месо и риба

Готвеното месо и риба осигуряват желязото, протеините и мазнините, от които бебетата се нуждаят на този етап от развитието си.

Препечен хляб

Нарежете препечения хляб на дълги и удобни за хващане парчета, независимо дали са обикновени или намазани с малко масло, зехтин или хумус. За по-големите дечица това може да бъде чудесна закуска или междинно хранене. Специалистите съветват хлябът да е съвсем леко препечен, за да не става прекалено сух.

Броколи

Броколите са изключително лесни за хващане от малките ръчички. Докато ги приготвяте, внимавайте само да не ги задушите до степен на кашавост, тъй като това ще ги направи трудни за държане.

Храни, които да избягвате да сервирате при захранване, водено от бебето

Ако искате всяка храна, която предлагате на бебето по време на захранването да бъде достатъчно мека, за да може то да я размачка между пръстите си и едновременно с това тя да е безопасна за ядене и храносмилане, вижте какво е необходимо да избягвате:

  • Всичко твърдо, лепкаво или хрупкаво (например сурова ябълка или морков, цели ядки, домашни крекери или голяма лъжица ядково масло);
  • Добавена сол;
  • Краве мляко (което е трудно смилаемо за деца под 1 година; обикновеното кисело мляко е подходящо);
  • Добавена захар (те просто не се нуждаят от нея);
  • Мед (за да се избегне рискът от ботулизъм);
  • Супер хлъзгави храни, които са трудни за хващане от бебето (което може да е разочароващо).

СЪВЕТ: За да сте спокойни и сигурни, винаги сядайте заедно с бебето и го наблюдавайте как се опитва да се храни.Идеи и рецепти за бебешки бисквитки

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Sign in

Send Message

My favorites

Стани част от платформата